KARIPAP PUSING


Karipap14
Sesuai untuk sarapan pagi atau juga minum petang.

Bahan-bahan ( menghasilkan lbh kurang 60 biji )


*Doh berminyak* :
  • 150 gm (margerin + crisco)... gantikan butter dan crisco pun boleh ikut suka ataupun snowbrand shorterning atau2 apa jenis minyak sayur..
  • 300 gm tepung gandum
*Doh biasa*:
  • 700 gm tepung gandum
  • satu sudu kecil garam
  • air (anggaran dlm 2 cawan, klu doh lembik tambah sdkt tepung )

Cara-cara

  • Sila lihat gambar langkah demi langkah di bawah.
  • Karipap1
    Step 1 :
  • margerine + crisco, di uli dgn 300 gm tepung .. uli hingga doh licin dan tidak melekat.
  • Karipap2
    Uli doh sampai seolah2 berminyak. Klu penat nak uli yg doh besar uli yg kecik2 lg cepat. Klu tak uli dgn betul nanti doh seolah2 pecah tu bila goreng nanti doh karipap jd mcm berderai. Jadikan kepada 8 doh.
  • Karipap3
    Step 2 :
  • 700 gm tepung gandum + air + air garam.
  • Karipap4
    Uli hingga licin juga ikut spt step 1 dan bhgkan kpd 8 doh.
  • Karipap5
    Step 3 :
  • Ambil doh biasa canaikan sedikit jgn besar sgt dan letakkan doh berminyak di atasnya dan balut semula menjadi doh yg besar.
  • Karipap8
    Step 4 :
  • Ambil doh yg telah di jadikan satu tersebut dan terap/canai hingga nipis saiz seperti saiz roti canai(lihat gambar dibawah).
  • Belah tengah dan ambil satu bahagian kemudian golong seperti menggulung tikar. Memandangkan saya tak boleh nak upload gambar step seterusnya sila ke link di sini utk penerangan gambar yg lebih jelas http://www.freewebs.com/recipe2u/kuihmuih.htm
  • Karipap10
    Step 5 :
  • Setelah itu, anda akan dapat 2 doh golongan tikar.
  • Ambil satu doh golong tikar dan canai/terap lagi dalam keadaan melonjong hingga nipis dan berhati2 semasa mencanai ni..
  • biarkan btknya lonjong )spt gambar dibawah), kemudian golong semula spt gulungan tikar dan ikut langkah seterusnya . (Proses menggolong adalah sbyk 2 kali di sini).
  • Karipap12
    Step 6 :
  • Doh yg telah di gulung kali kedua kemudian di potong kpd 4 bhgn.
  • Terpulang kepada masing-masing hendak potong berapa bahagian, bergantung kpd saiz doh yg telah di gulung.
  • Karipap13
    Setelah doh di potong, canaikan semula (seperti cara membuat karipap biasa) dan letakkan inti karipap. Kemudian klim seperti biasa.
  • Dah siap dan nampaklah jalur gemilang karipap tu.
  • Boleh di simpan di dalam peti sejuk selama seminggu.

0 comments:

Post a Comment